1 جی نیوز - اطلاع رسانی صدا و سیما موثر در رونق گیشه ها
عکس
تاریخ نشر : ۱۰:۲۷:۲۱, ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

اطلاع رسانی صدا و سیما موثر در رونق گیشه ها

اطلاع رسانی صدا و سیما موثر در رونق گیشه ها

گردآوری جی نیوز : ‪ می خوانیم: در سال 92 فروش سینما کمتر از 30 میلیارد تومان بود و تعداد بیننده هم به همین نسبت در ادامه روند کاهش سال های قبلش.
از آن سال به بعد بخصوص در سال های 94 و 95 روند روبه رشد استقبال مخاطبان را شاهد بودیم که به تبع بر فروش فیلم ها هم تاثیر داشت.
دهم بهمن 92 به افتخار جشن های انقلاب برنامه سینما سلام برگزار شد که براساس آن سازمان سینمایی اعلام کرد همه فیلم ها در سینماهای کشور از صبح تا شب رایگان است.

آن روز یک روز تاریخی را شاهد بودیم و استقبال مردم از سینماها به قدری بود که مردم تا نیمه های شب در صف نمایش فیلم ها بودند.
این یعنی مردم به سینما توجه دارند به شرط این که امکاناتی فراهم شود.
یکی از اتفاقات مهم آن روز این بود که صدا و سیما برگزاری این برنامه را به شکل خیلی گسترده ای به اطلاع مردم رساند؛ روندی که در ماه های اخیر حرکتی روبه جلو داشته و شاهد پخش تیزرهای سینمایی از شبکه های تلویزیونی هستیم.
یکی از مشکلاتی که تا پیش از این وجود داشت اکران نشدن همزمان فیلم ها بود.
خوشبختانه طرح دیجیتال شدن همه سینماها در کشور فراهم شد.

در گذشته اگر فیلمی در تهران اکران می شد با توجه به گرانی کپی 35 میلی متری فیلم ها برای تهیه کنندگان به صرفه نبود که چند نسخه تهیه کنند؛ به همین دلیل وقتی در شهرهای بزرگ فیلمی اکران می شد تازه شاهد بودیم بعد از چند ماه به شهرهای کوچک می رسید.
وقتی هم این اتفاق می افتاد دیگر تبلیغ تلویزیونی نداشت.
رونق سینمای ایران در سال 95 در ادامه روند رونق و آشتی مردم با سینما در طول سه سال گذشته است.
در سال 92 فروش سینما کمتر از 30 میلیارد تومان بود و تعداد بیننده هم به همین نسبت در ادامه روند کاهش سال های قبلش.
از آن سال به بعد بخصوص در سال های 94 و 95 روند روبه رشد استقبال مخاطبان را شاهد بودیم که به تبع بر فروش فیلم ها هم تاثیر داشت.
دهم بهمن 92 به افتخار جشن های انقلاب برنامه سینما سلام برگزار شد که براساس آن سازمان سینمایی اعلام کرد همه فیلم ها در سینماهای کشور از صبح تا شب رایگان است.
آن روز یک روز تاریخی را شاهد بودیم و استقبال مردم از سینماها به قدری بود که مردم تا نیمه های شب در صف نمایش فیلم ها بودند.

این یعنی مردم به سینما توجه دارند به شرط این که امکاناتی فراهم شود.
یکی از اتفاقات مهم آن روز این بود که صدا و سیما برگزاری این برنامه را به شکل خیلی گسترده ای به اطلاع مردم رساند؛ روندی که در ماه های اخیر حرکتی روبه جلو داشته و شاهد پخش تیزرهای سینمایی از شبکه های تلویزیونی هستیم.
یکی از مشکلاتی که تا پیش از این وجود داشت اکران نشدن همزمان فیلم ها بود.
خوشبختانه طرح دیجیتال شدن همه سینماها در کشور فراهم شد.
در گذشته اگر فیلمی در تهران اکران می شد با توجه به گرانی کپی 35 میلی متری فیلم ها برای تهیه کنندگان به صرفه نبود که چند نسخه تهیه کنند؛ به همین دلیل وقتی در شهرهای بزرگ فیلمی اکران می شد تازه شاهد بودیم بعد از چند ماه به شهرهای کوچک می رسید.
وقتی هم این اتفاق می افتاد دیگر تبلیغ تلویزیونی نداشت.
بنابراین بخشی از رونق امسال و پارسال گیشه را می توان به اجرای طرح دیجیتال کردن سینماها نسبت داد.
نکته دیگر ساخت و بازسازی سینماها و ورود بخش خصوصی است.
در دو سال گذشته شاهد راه اندازی سالن های زیادی توسط بخش خصوصی در شهرهای مختلف بودیم و باعث شد این تفکر شکل بگیرد که بخش خصوصی هم می تواند وارد سینماسازی شود.
اما همه اینها مستلزم فیلم هایی است که مخاطب را جذب کند.
یعنی اگر سالن خوب باشد اما فیلم خوبی نباشد امیدی به رونق گیشه نیست.
خوشبختانه سینمای ایران به عنوان یک سینمای بالنده توانسته فیلمسازی را ارتقا دهد و با شناخت نیاز مخاطب آثاری تولید کند که مردم از آن استقبال کنند.
همه جای دنیا پرفروش ترین فیلم ها آثار طنز است.
خوشبختانه این موضوع در یکی دو سال اخیر به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و کمدی های خوبی ساخته شده و در کنار آن آثار جدی هم به اکران در آمده که باعث توجه مردم به فیلم های اجتماعی شده است.
تبلیغات هم نقش مهمی دارد.
هرگاه شاهد معرفی درست آثار از سوی صاحبان آثار و رسانه ها بودیم تاثیرش را در فضای مجازی حس کرده ایم.
فضای مجازی تبلیغات تلویزیونی و فضاهای شهری زمینه هایی است که باعث هجوم مردم به سمت فیلم دیدن می شود.
از سوی دیگر شورای پروانه نمایش هم تلاش کرد فیلمنامه های خوبی مجوز ساخت بگیرند؛ فیلمنامه هایی از جنس سینمای قصه گو.
و در نهایت دلیل دیگر رونق گیشه را باید در چیدمان فیلم ها بررسی کرد.
تا پیش از این به طور سنتی پخش کنندگان از ایامی به عنوان ایام نامناسب برای اکران یاد می کردند.

اما امروز صاحبان آثار به این نتیجه رسیده اند اگر فیلمی درست تبلیغ شود و چیدمان فیلم ها طوری باشد که نیاز مخاطبان را تامین کند هر زمان می تواند ایام خوبی باشد.
مجموع این دلایل باعث شد تا گیشه تابستانی گرم و پررونق باشد.
*منبع: روزنامه جام جم10 شهریور 1395
**گروه اطلاع رسانی**1893**2059**9131

​ ‬