عکس
اقتصادي
تاریخ نشر : ۱۶:۳۳:۱۰, ۲۰ آذر ۱۳۹۶

اعتراض کسبه خیابان کاشمر نیشابور به توسعه قطار سریع‌السیر تهران ـ مشهد معترضان: سیاست دولت اشتغال‌زایی است یا اشتغال‌زدایی

اعتراض کسبه خیابان کاشمر نیشابور به توسعه قطار سریع‌السیر تهران ـ مشهد معترضان: سیاست دولت اشتغال‌زایی است یا اشتغال‌زدایی

گردآوری جی نیوز : ‪ با عبور حداقل 4 قطار در ساعت و راه‌اندازی خط سریع‌السیر تهران ـ مشهد شهرداری نیشابور پروژه تقاطع غیرهمسطح خیابان کاشمر و ریل قطار را آغاز کرده که با اعتراض کسبه و اهالی منطقه مواجه شده است.

براساس این گزارش مسدود شدن خیابان کاشمر و از بین رفتن تعدادی فرصت‌های شغلی کسبه و نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.

شهرداری نیشابور نیز اهالی این محله و کسبه خیابان عمار یاسر را به مسجد فراخوان می‌کند و در مورد پروژه توضیحاتی می‌دهد اما انها قانع نمی‌شوند و به تبع آن روز گذشته با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهای چون «سیاست دولت اشتغال‌زایی است یا اشتغال‌زدایی» «راه ما را باز کنید» و «بستن راه ظلم آشکار به مردم» در محل اجرای پروژه تجمع کردند.

به سراغ رحیم شورگشتی یکی از ساکنین زیر پل عابر پیاده راه‌آهن می‌رویم که در این تجمع اعتراض‌آمیز حضور دارد. 

وی به خبرنگار می‌گوید: زیرگذر پیاده‌رو مشکل ما را برطرف نمی‌کند کسب‌وکار مغازه‌داران محل از رونق می‌افتد پل عابر پیاده‌ای هم که گذاشتند پله‌برقی ندارد و افراد سالخورده نمی‌توانند از آن عبور کنند.

وحید آهنگرانی از مغازه‌داران و کسبه با سابقه محل نیز به ما نزدیک می‌شود و ادامه می‌دهد: حداقل 500 نفر در این خیابان کاسب هستند مگر شعار دولت ایجاد شغل نیست؟ با این طرح که به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود.
چرا برای برای بالای شهر بودجه هست اما برای مناطق محروم شهر بودجه ندارند؟.

یکی از بانوان ساکن محل نیز با دیدن خبرنگار نزدیک می‌شود و مطرح می‌کند: زیرگذر عابر پیاده در این محل امنیت  ندارد چند مدرسه دخترانه  در این محل وجود دارد و فکر نمی‌کنم دانش‌آموزان جرأت کنند از این زیرگذر عبور و مرور کنند چراکه اراذل و اوباش این منطقه کمین می‌کنند و جان ناموس مردم در خطر است.

وی ادامه می‌دهد: اگر اتفاقی مثل آتش‌سوزی در روز چهارشنبه و هنگام برگزاری چهارشنبه بازار در این محله اتفاق بیفتد که دیگر واویلاست.
واقعاً هیچ‌کاری نمی‌توان کرد.

ناصر شریفان یکی دیگر از کاسبان محل به خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر از یک ماه است از کاسبی افتاده‌ایم می‌خواهند چهار تا لوله بخوابانند چهار روز کندند و رفتند و رها کردند؛ اینکه به نام زیرگذر می‌خواهند بزنند زیرگذر نیست دالان است اما حرف ما این است که لااقل یک زیرگذر ماشین‌رو بزنند و سریع کار را انجام بدهند تا مسیر عبور و مرور مردم و کسبه باز شود.

وی ادامه می‌دهد: در خیابان ابراهیمی که 50 خانوار بیشتر در آن زندگی نمی‌کنند زیرگذر ماشین‌رو زدند اما در این محل با  جمعیت 10 هزار نفری نمی‌توانند زیرگذر بزنند؟ ما راضی به زیرگذر یک طرفه هم هستیم که همان را هم نمی‌خواهند بزنند.

علی دهنوی یکی دیگر از کسبه محل تبیین می‌کند: متأسفانه شهرداری و راه‌آهن شبانه راه مردم را بستند بدون اینکه منافع کسبه و محل را در نظر بگیرند؛ اگر اتفاقی بیفتد نمی‌شود امدادرسانی کرد از اول خیابان تا اینجا 250 مغازه وجود دارد که از نان خوردن می‌افتند؛ ما زیرگذر به بزرگی خیابان فردوسی نمی‌خواهیم یک زیرگذر ماشین رو باشد روزهای چهارشنبه که چهارشنبه بازار است یک ساعت در ترافیک نمانیم.

وی که 45 سال است در این محله مغازه‌داری می‌کند ادامه می‌دهد: در سال 88 مسؤولان وقت راه‌آهن خراسان رضوی و فرماندار و شهردار در مسجد قول ایجاد زیرگذر 6 در4 متر را دادند.
حالا  شهرداری طرح تجاری شناور را پیشنهاد می‌دهد اگر ما سرمایه داشتیم در این مدت 45 سال اینجا نمی‌ماندیم.

وی با بیان اینکه اگر این زیرگذر ماشین‌رو نباشد پاتوق معتادان و اراذل اوباش می‌شود و امنیت مردم به خطر می‌افتد ادامه می‌دهد: پدر من هر روز به مسجد می‌رود و کارش عبور از روی خط راه‌آهن بوده اما حالا با این سن و سال اگر بخواهند مسیر رفت‌وآمد را مسدود کنند نمی‌تواند از پله‌های پل عابر پیاده بالا برود.

در ادامه به سراغ یکی از اعضای شورای شهر نیشابور می‌رویم تا اصل قضایا را از او جویا شویم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر نیشابور اما در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار می‌گوید: با عنایت به عبور خط فشار قوی لوله گاز امکان احداث زیرگذر سواره‌رو وجود ندارد.
احداث روگذر هم نیاز به تخریب گسترده‌ی منازل و مغازه‌ها در دو طرف دارد بنابراین تنها راه احداث زیرگذر پیاده‌رو است.
رضا مهرداد ادامه می‌دهد: برای جبران بخشی از زیان کسبه قرار بر بازگشایی تقاطع خیابان کاشمر و سی متری شده است تا مقداری از تبعات ان کاسته شود.

وی می‌افزاید: همچنین با تشکیل کارگروهی اقدام به ارزیابی املاک تجاری کسبه‌ای شود که دچار مشکل شده‌اند.
همچنین شورا و شهرداری متناسب با نتایج ارزیابی مصمم به اعطای امتیاز تجاری شناور با ارزش منطقه‌ای به این کسبه هستند.

اما شهردار نیشابور در پاسخ  به خبرنگار در این خصوص قضایا را روشن می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به مخاطرات برخورد قطار با عابران و وسایل نقلیه که متأسفانه تاکنون نیز سابقه داشته و از طرفی در مسیر مشهد و تهران فقط دو تقاطع همسطح با ریل وجود دارد و هر دو تقاطع در نیشابور است امکان حفظ آن میسر نبوده و از طرفی با توجه به وجود خط  اصلی انتقال گاز و خط انتقال آب امکان احداث زیرگذر با عرض مناسب به نحوی که مسیر دو طرفه را تأمین کند میسر نیست.

 علی نجفی ادامه می‌دهد: در صورت احداث مسیر یک‌طرفه (بدون در نظر گرفتن مسائل فنی و طول رمپ که این موضوع نیز در صورت اجرا عزیزان ساکن در محور را بیشتر دچار مشکل خواهد کرد) امکان برخورد رخ به رخ وسائل نقلیه و موتورسوران و یا دوچرخه‌سوار که متاسفانه عموما بدون رعایت ضوابط تردد می‌کنند زیاد است و محور را بدل به قتلگاه می‌کند.

شهردار نیشابور متذکر می‌شود: برای کاهش مشکلات معیشتی کسبه محترم برابر هماهنگی به‌عمل آمده با شورای محترم شهر شهرداری واحدهای تجاری که متاثر از این طرح هستند را آماده محاسبه امتیاز تجاری محل مربوطه به نرخ روز داشته و در حساب بستانکاری عزیزان اعمال و در هر مکان دیگری که معرفی نمایند و ضوابط اجازه احداث تجارتی را بدهد اعمال حساب می‌کند.

انتهای پیام/ذ